Poslovni problemi jedinog autoprevoznika u Rogatici

23.03.2021.

KORONA I DIVLJI PREVOZNICI ISPRAZNILI AUTOBUSE

ROGATICA – Hroničari su zabilježili da je prvi autobus kao javno prevozno sredstvo putnika u Rogatici pošao u ljeto 1938. na relaciji Rogatica – Sarajevo preko Romanije. Bio je to autobus autotransportnog preduzeća Danila Sapundžića koje je imalo koncesiju za prevoz putnika u nekoliko gradova istočnog dijela Bosne i to 2 do 3 puta sedmično.

Poslije Drugog velikog rata za prevoz putnika i roba registrovano je preduzeće „Transport“. Vremenom je „Transport“ preimenovan u „Tehnotrans“ koji je po kvalitetu usluga bio nadaleko poznat i imao desetine polazaka autobusa iz Rogatice prema Sarajevu, Tjentištu i Dubrovniku, Bijeljini, Beogradu i mnogim drugim destinacijama linijskog i vanlinijskog saobraćaja. O linijama na području opštine da se i ne govori. I što je bilo značajno: svi autobusi su bili puni putnika.

U toj oblasti, kao i u mnogim drugim, vremena i stanje se iz temelja promijenilo. Rat i poratna privatizacija oduvali su „Tehnotrans“ a od 2000. javni prevoz u Rogatici obavlja privatno DOO preduzeće „Aroma“.

Njegov direktor, mlad i ambiciozan, Đorđe Vučak, reče da ima 5 autobusa sa ne baš mnogo godina starosti, solidnim konforom i kapacitetom u prosjeku 55 putnika i 7 kombibusa do 20 sjedišta, još mlađih od njihove starije braće autobusa. Uz međunarodnu liniju Pale – Rogatica – Beograd i obratno, tu su „uklapajuće“ linije Istočno Sarajevo – Pale i Foča – Ustiprača, kao i linije Rogatica – Foča i obratno. Đake prevozima u opštini Rogatica i Čajniče i u normalnim prilikama moglo se živjeti pogotovo u ljetnim mjesecima kada smo imali i po 50 vanlinijskih vožnji širom Republike Srpske i Srbije.

Sa pojavom korone sve se promijenilo. Naši autobusi idu na registrovanim linijama i vrlo često sa jednim ili bez putnika. Kako to u praksi izgleda evo primjera. Prije nekoliko dana, a toga ima vrlo često, autobus na liniji Beograd – Pale sa 65 sjedišta pošao je iz Beograda sa dva putnika do Višegrada. U Užicu ušla su još tri i oni do Višegrada, odakle je dalje prema Palama ostala samo posada – vozač i suvozač.

Tako je i na dosta drugih linija. I ono putnika što bi koristilo autobus sa divljih stajališta pokupe ih divlji prevoznici i tako iz dana u dan, naglašava Vučak.

Inače, „Aroma“ zapošljava 16 vozača. Svi su sa licencama i za međunarodnu vožnju. Uz podršku Vlade, koja u ovo vrijeme korone nadoknađuje poreze i doprinose na plate, još uvijek su svi u radnom odnosu. Dokle, zavisi od korone i energičnijih mjera u suzbijanju divljih prevoznika. Sa 30 posto korišćenja naših kapaciteta u odnosu na 2019., s koronom zbog koje čak i đaci ne idu redovno na nastavu, i bez podrške Vlade, nećemo moći još dugo.

Jer, problem je i registracija autobusa. Moraju se registrovati a onda „leže“ na peronima koji su sastavni dio autobuske stanice u okviru koje su biletarnica i ostale prateće prostorije u dosta lošem stanju. U planu je bilo da gradimo nove. Korona je i taj plan stavila na čekanje. Do kada, samo zna Bog, reče Vučak uz napomenu da su tanke i staničnih usluga. Na prodaji karata angažovana su dva radnika, a prihod ni 400 maraka mjesečno. Svraća autobus samo na liniji Višegrad – Banja Luka i Trebinje – Bijeljina. Svi ostali ne svraćaju, a da je po zakonu, trebalo bi i moralo.

PODRŠKA OPŠTINE

Pošto je „Aroma“ jedino registrovana za prevoz putnika u opštini, njene probleme prati i Opštinska uprava. Načelnik opštine Milorad Jagodić reče da posebnih izdvajanja iz inače skromnog budžeta nema. Ali, zato svakog mjeseca na račun prevoza đaka i osnovne škole a „Aromi“ se doznači po 8000 maraka išla ili ne išla djeca u škole. To je znatno više nego što za te namjene doznačuje resorno ministarstvo.

Uz to, gdje god treba da se angažuje autobus sa više sjedišta za prevoz sportista i slično, obavezno angažujemo „Aromu“. S razlogom jer u tom preduzeću radi više od 20 radnika što je značajan broj za našu opštinu. Tu je i tradicija. Imali smo javni prevoz putnika kad mnogfi drugi iz susjedstva nisu to mogli ni zamisliti, naglasio je Jagodić.