Ispunjeno treće Tarabićevo proročanstvo

22.09.2011.

Ispunjeno treće Tarabićevo proročanstvo

Nakon poduže pripreme obnovljene bivše uskotračne pruge od Vardišta do Višegrada zvanično počeo redovni saobraćaj za koji su izuzetno zainteresovani strani turisti

ISPUNJENO TREĆE TARABIĆEVO PROROČANSTVO

Na staru željezničku stanicu u Višegrad, obnovljenom uskotračnom prugom od Vardišta do Višegrada, stigla je zvanično prva turistička ćirina kompozicija, sa kojom je u ovaj grad, koji već ostvaruje ambiciozne turističke planove, stigla grupa od oko 80 ljubitelja starih željezničkih pruga iz Švajcarske.

Ovi zaljubljenici turističkih pruga na vožnju ćirom iz Mokre Gore do Višegrada čekali su skoro godinu dana.

Svečani doček prvim turistima sa „Šarganske osmice“ organizovala je Turistička organizacija iz Višegrada, a dobrodošlicu su im poželjele članice sekcije kućne radinosti, Srpskog sokolskog društva „Soko“ iz Dobruna.

Među putnicima u ćirinoj kompoziciji, koja je krenula iz Mokre Gore i usput stajala u Vardištu i Dobrunu, bio je Milan Maksimović, Direktor direkcije za infrastrukturu „Železnica Srbije“, Radovan Glibetić, idejni tvorac „Šarganske osmice“ i načelnik opštine Višegrad Tomislav Popović.

Švajcarski turisti

Švajcarski turisti su dočekani uz tradicionalnu srpsku pogaču, so i domaću rakiju šljivovicu. Na platou ispred zgrade stare željezničke stanice, građene 1905. godine, koju je Vlada Republike Srpske otkupila za potrebe ove turističke pruge, članice Sokola su priredile izložbu svojih ručno tkanih, pletenih i vezenih radova, a na štandovima su se mogli kupiti i suveniri.

-Na granici u Kotromanu i Vardištu putnici u ćirinoj kompoziciji prošli bez velike procedure, što je rezultat međudržavnog sporazuma Srbije i BiH o međugraničnom prometu, rekao je Maksimović, ocjenivši da je sigurnost pruge zadovoljavajuća.

Načelnik Višegrada Tomislav Popović je podsjetio da je obnova ove pruge kapitalni projekat za Višegrad, koji u razvoju turizma vidi izvanrednu šansu i za zapošljavanje ljudi.

-U stvari, ovo je projekat koji daje izvanredan zamajac razvoju turizma u Višegradu i znatno šire u regionu, naglasio je Popović.

Po riječima Olivere Todorović, direktora Turističke organizacije Višegrad, na sličan način i ubuduće će biti dočekivani i ispraćani turistički vozovi koji će, kako je najavljeno do kraja ove godine saobraćati jednom sedmično, a po potrebi i češće, u zavisnosti od interesa turista.

„Iz „Šarganske osmice“ je najavljeno da će od aprila naredne godine, kada krene nova sezona saobraćaja „Šarganskom osmicom“, dionica obnovljene turističke pruge do Višegrada biti uvrštena u redovan, svakodnevni saobraćaj.

Švajcarski turisti su dočekani uz tradicionalnu srpsku pogaču

Uporedo sa dolaskom prvog zvaničnog ćire u Višegrad, na željezničkoj stanici Šargan Vitasi otpočeli su radovi na obnovi još jednog pravca „Šarganske osmice“ do Kremana, mjesta čuvenog po još čuvenijim Tarabićima, prorocima koji su predvidjeli izgradnju, ukidanje i obnovu uskotračne pruge, sve do Višegrada.

Izgradnja turističke uskotračne pruge od Vardišta prema Višegradu počela je još 2003. godine, a 2004. je spojena sa čuvenom „Šarganskom osmicom“.

U njenu gradnju Vlada Republike Srpske, „Željeznice Republike Srpske“ i opština Višegrad uložili su preko 10 miliona maraka.

S. Heleta

Antr filei

PRVI ĆIRO BANJA LUKA-DOBRLJINA

Inače, prva pruga u Bosni i Hercegovini puštena je u saobraćaj krajem 1872. godine, na relaciji Banja Luka – Dobrljina, u dužini od 87 kilometara, građena kao dio Carigradske magistrale, koja je, prema planovima Osmanskog carstva, trebala povezati Carigrad sa Bečom.

Nakon Berlinskog kongresa, 1878. godine, i pripajanja Bosne i Hercegovine Austro-Ugarskoj monarhiji, započinje intenzivnija gradnja željezničke mreže uskog kolosjeka.

ZNAČAJ ISTOČNE PRUGE

Jedna od najznačajnijih uskotračnih pruga u BiH bila je „Istočna pruga“, od Sarajevo do Vardišta, sa krakom iz Brodara kod Međeđe do Uvca (između Rudog i Priboja). Imala je izuzetan strateško-vojni, privredni i geografski značaj. Pruga je imala tačno 99 tunela i 118 mostova, a puštena je u saobraćaj 1906. godine.

Prilikom gradnje Austro-ugarski izvođači radova bili su zatečeni neočekivano teškim i nepristupačnim terenom kojim je išla trasa ove pruge, pogotovo uskim, kamenitim i strmim kanjonom rijeke Prače. Ali pred sobom su imali naređenje da se pruga mora uraditi „po svaku cijenu“! A ta cijena je bila kilogram zlata po jednom metru ili gram zlata za kilogram iskopanog kamena u tunelima!

Zbog izuzetno teških uslova njena gradnja bila je najskuplja na svijetu do tog vremena. Koštala je tadašnjih 75 miliona zlatnih kruna, ili 450.000 zlatnih kruna po jednom kilometru!

ĆIRO JE KLAPARAO NAJLJEPŠIM KRAJOLIKOM

Uskotračna pruga skoro jedan vijek je prolazila kroz prelijepi prirodni krajolik i doline Prače, Drine, Lima i Rzava.

Njena gradnja je kasnije nastavljena prema Beogradu, kroz šumoviti kraj planine Šargan, na kome je izgrađena čuvena i u svijetu jedinstvena osmica.

TARABIĆEVO PROROČANSTVO

Prvog avgusta 1978. godine na prostorima Bosne i Hercegovine, po odluci tadašnjih vlasti i, očigledno loših planera, navodno zbog nerentabilnosti, prestali su saobraćati svi vozovi na uzanim prugama.

Prije više od jednog vijeka, u čuvenom Kremanskom proročanstvu Mitar Tarabić je, dok još ovim Užičkim krajem nije prolazila nikakva pruga, predvidio da će ona biti napravljena, pa ukinuta, i ponovo napravljena u turističke svrhe!

…“Sve od Užica do Sarajeva pa i dalje po tom gvozdenom putu će se sijati jedan crni kamen koji neće imati početka ni kraja. Poićiće podosta vremena pa će se ljudi jopet sjetiti gvozdenoga puta te će ispotekare obnoviti ovaj put. Sam išnjim do Višegrada neće putovati putnici radi potrebe i puta, već ljudi radi zabave i serbez odmorišta i uživancije“!…

MOKROGORCI – OBNOVITELJI PRUGE

Krajem devedesetih godina 20. vijeka Zavičajno udruženje Mokrogoraca pokreće ideju o obnovi dijela ove pruge. Tako je nastala čuvena turistička atrakcija „Šarganska osmica“.

Izgradnja turističke uskotračne pruge od Vardišta prema Višegradu počela je 2003. godine, a 2004. je spojena sa čuvenom „Šarganskom osmicom“. Prva ćirina kompozicija u Dobrun je stigla 2006. godine, a radovi na izlazu iz tunela Glogova privremeno su stali krajem 2008. godine zbog završetka brojnih infrastrukturnih objekata, koje je finansirala opština Višegrad.

Nakon što je sredinom 2010. godine staru staničnu zgradu u Višegradu kupila Vlada Republike Srpske, intenzivirani su završni radovi na ovoj turističkoj pruzi.

Prva turistička ćirina kompozicija iz Mokre Gore na staru željezničku stanicu u Višegradu stigla je 28. avgusta 2011. godine, tačno u 12,30 časova. Od tada pa sve do jula ove godine „Željeznice Republike Srpske“ obavile su dodatne radove na skretnicama, organizaciji saobraćaja i uređenja stanioca i pristaništa.