FOČA – Fočanski rafting klubovi i njihovi gosti će po novom crnogorskom zakonu o raftingu morati da se registruju kao privredni subjekti i na graničnom prelazu Šćepan polju.
Zbog ovog su u Udruženju raftera ogorčeni tvrdeći da nova crnogorska zakonska rješenja otežavaju njihov rad i traže od lokalnih i republičkih vlasti da riješe njihove probleme.
– To vam dođe kao da sada sjednete u svoj automobil, krenete ka Beogradu i dođete na Kremna, a oni vam kažu da tu morate registrovati vozilo i ići dalje. To je nepojmljivo, i mi želimo da radimo samo kako smo i prije radili, ili da napravimo put ovom našom desnom stranom Tare – rekao je Ilija Ćalasan iz rafting kampa DMD.
Primjena novog zakona, koji je u crnogorskoj skupštini usvojen prošle godine u novembru, očekuje se u ovoj godini.
– To, između ostalog, znači da će biti potrebna registracija čamaca i opreme, utvrđivanje perioda i ruta kada i gdje se može baviti ovom djelatnošću, mogućnost suspenzije u slučaju visokog vodostaja i nevremena, kao i plaćanje poreskih obaveza – pojasnio je pomoćnik ministra za turizam Crne Gore Nebojša Popović i dodao da ne očekuju nikakve probleme u vezi sa sprovođenjem ovog zakona.
– Svako ko pruža usluge raftinga i sa crnogorske strane će morati biti registrovan za tu djelatnost. Primjena ovih standarda će idućih dana biti predmet naših razgovora sa nadležnim vlastima u RS – rekao je Popović.
Načelnik opštine Foča Zdravko Krsmanović očekuje da će problem ubrzo biti riješen i da će rafteri u Crnoj Gori biti tretirani na isti način kao i prethodne sezone.
– Obaveza svih jeste da za iduću godinu kroz izradu prostorno-planske dokumentacije učinimo sve da se pokuša napraviti kvalitetna turistička saobraćajnica koja neće narušiti rijeku Taru, već da njenom desnom obalom provučemo jednu saobraćajnicu – rekao je Krsmanović.
Za ideju izgradnje puta desnom obalom Tare postoje dvije opcije, u zavisnosti od toga da li će kanjon Tare biti proglašen zaštićenim područjem ili ne. Pomoćnik ministra za prostorno uređenje RS Dragan Jevtić kaže da je i u jednoj i u drugoj varijanti potrebno najmanje godinu da se krene sa izradom prostorno-planske dokumentacije.
– Prva varijanta je da RS uradi prostorni plan i na njemu ucrta put, a druga je da se to područje koje je sada planirano kao park prirode skine sa te liste i bude u nadležnosti lokalne zajednice – pojasnio je Jevtić.
Pomoćnik ministra za graničnu i opštu bezbjednost BiH Ermin Pešto kaže da će nastojati naći rješenje za fočanske raftere.
– Problem prelaska u Crnu Goru lani smo riješili angažovanjem zajedničkih graničnih patrola. Koristićemo to i ove godine, ali ćemo razmotriti mogućnost otvaranja privremenog graničnog prelaza, iako tu već postoji međunarodni prelaz – rekao je Pešto.