Igra – majka znanja

03.11.2012.

MENSA u Foči

FOČA – Osnovna škola “Sveti Sava” u Foči u okviru projekta “Nebo je naša granica – podrška darovitoj djeci” primijeniće program učenja Međunarodne organizacije MENSA, takozvani NTC sistema učenja.

Riječ je o metodi koja pomaže povećanju intelektualne sposobnosti djece, funkcionalnog znanja i darovitosti.

Utemeljivač NTC-ija Ranko Rajović, koji je osnivač MENSA u Srbiji, Sloveniji i BiH i predsjednik MENSA svjetskog odbora za djecu, ukazao je na prednosti ovog sistema učenja.

– Cilj programa jeste da dijete prevedemo sa reproduktivnog učenja na funkcionalno znanje gdje se putem asocijacija i slika usvaja gradivo, podstiču intelektualne i kreativne sposobnosti. Tako djeca duže pamte šta su naučila i jedva čekaju da idu u školu bez straha – pojasnio je Rajović.

On je istakao da najprimitivnije životne vrste uče tako što nešto po stotinu puta ponove i opet zaborave.

– Reproduktivno učenje je jedino dobro da dijete pročita lekciju, informiše se i shvati, a ako hoćemo da ga naučimo, postoje neke druge metode – istakao je Rajović.

Školu, prema Rajovićevim riječima, treba vratiti djeci kao omiljeno mjesto za zabavu, jer djeca najbolje uče kroz igru.

– Prvo treba edukovati roditelje, pa učitelje i čim se sa tim krene, rezultati su vidljivi, djeca bez straha odlaze u školu, sa lakoćom uče i daju odlične rezultate – rekao je Rajović.

NTC sistem učenja primjenjuje se u 14 zemalja u svijetu, a on se nada da će ovaj inovativni program zaživjeti i u RS.

Direktor OŠ “Sveti Sava” Jelena Čančar rekla je da će se NTC program učenja primjenjivati oko godinu.

– Dio naših učitelja će proći seminare i obuke poslije čega će ovaj program primjenjivati na određenom broju odjeljenja. Rezultate ćemo uporediti sa onim odjeljenjima u kojima se nije primjenjivano. Do kraja godine i početkom drugog polugodišta će se učitelji spremati, a u drugom dijelu godine će se program primijeniti – rekla je Čančareva.

U projektu “Nebo je naša granica – podrška nadarenoj deci” učestvuju OŠ “Sveti Sava”, OŠ “Risto Manojlović” iz Kolašina i Peta osnovna škola iz Užica, a projekat finansira Ministarstvo spoljnih poslova Finske.

Fizičko najbolji predmet

Rajović je rekao da moderna tehnologija loše utiče na djecu.

– Dijete koje sjedi, gleda televizor ili video-igrice ne kompjuteru nema pokreta, mozak se ne razvija kako treba. Dijete koje sjedi četiri sata ima 40.000 pokreta manje taj dan, a od pokreta se razvijaju mozak i sinapsa. Važno je da dijete bude u pokretu, da skače, da se razvija i trči – pojasnio je Rajović i istakao da su najvažniji predmeti u školi za djecu do 12 godine fizičko, muzičko i likovno.

On je dodao da su moderne tehnologije dobre, ali prije šeste godine djetetu treba dati sat vremena na kompjuteru i bar dva sata aktivnosti poput trčanja, skakanja i preskakanja.