Putnički saobraćaj u Rogatici – Pandemija zaustavila autobuse

Tekst i foto: Sreten Mitrović - 21. maja 2020. 058.ba

ROGATICA – Pandemija virusa korona u Rogatici je paralizovala jedinog javnog prevoznika putnika DOO „Aroma“. Dvadesetak većih i manjih autobusa već više od dva mjeseca stoje parkirani u krugu autobuske stanice čekajući da korona prođe i oni ponovo pođu putevima opštine i regije.

O tome i posljedicama prinudnog stajanja Brane Vučak, vlasnik „Arome“ čija je osnovna djelatnost prevoz putnika kazuje:

Naš vozni park sačinjava 20-tak većih i manjih autobusa i isto toliko radnika. Neočekivana pandemija potpuno nas je paralizovala i umjesto da koliko-toliko, a to ni prije virusa korone nije donosilo neku veliku zaradu, radimo i privređujemo, cjelokupni vozni park smo parkirali. Za više od dva mjeseca vrlo rijetko, nismo takoreći ni motore zagrijali. Ako je bila i koja kraća vožnja, bilo je to sa manjim jedan ili dva autobusa, i minimalnim brojem putnika. Bile su to vožnje po onoj narodnoj „skuplja pita no tepsija“. Gubimo i kad radimo i kad stojimo. Evo konkretnog primjera. Samo u posljednjih 15-tak dana istekla je registracija za pet velikih autobusa, a ona „vuče“ u prosjeku najmanje po 3000 maraka.

Zbog toga i višednevnog „ležanja“ autobusa, ne rada vozača, amortizacije i ostalih troškova gubici su neprocjenljivi, reče Vučak uz napoenu da nezna kako će i hoće li uopšte moći obnoviti rad. Jer, i putnici su promijenili navike, koriste privatne automobile.

Inače, hroničari su zabilježili da je prvi autobuski prevoz u Rogatici počeo davne 1938. autobusima autotransportnog preduzeća Danila Sapundžića iz Sarajeva koji je imao koncesiju za prevoz putnika u nekoliko gradova istočne Bosne među kojima je bila i Rogatica u koju je dva do tri puta sedmično dolazio i iz nje odlazio autobus.

Stalni autobuski prevoz ipak došao je poslije Drugog velikog rata, odnosno 1948. kada je tadašnje preduzeće „Transport“ dobilo prvi autobus marke „Praga“, čiji je vozač i automehaničar bio Galib Bušatlija.

Sa tim prvim autobusom i par teretnih vozila, vremenom je „Transport“ rastao i širio djelatnost prevoza putnika i roba i, sa imenom „Tehnotrans“ i oko 400 radnika među kojima je bilo najviše vozača i automehaničara, postao vodeća firma u romanijskoj i gordnjedrinskoj regiji.

Tako je bilo skoro sve do početka ratnih dejstava 1992-1995. iz kojih je i putnički i teretni saobraćaj „Tehnotransa“ izašao sa ranama koje su, i pored zapaženog broja autobusa i teških kamiona, velike auto-baze, autobuske stanice i drugih poslovnih objakata, sa više hiljada kvadratnih metara korisnog prostora, doveli do stečaja i na kraju likvidacije.

Tokom stečajnog postupka teretna vozila su rasprodata raznim kupcima, a putnički dio preduzeća sa autobuskom stanicom kupio je Rogatičanin Brane Vučak i formirao transportnu firmu „Aroma“ sa osnovnim djelatnošću prevoz putnika u javnom saobraćaju.

„Aroma“ je, napominje njen vlasnk Brane Vučak, prevoz putnika počela sa par jedva skrpljenih autobusa i uglavnom starim vozačima „Tehnotransa“. Pošto su autobusi bili stari i dotrajali, ubrzo smo morali obezbijeđivati zamjenu. Kupovali smo starije, ali još uvijek u dobrom stanju veće i manje autobuse sa kojim smo vršili prevoz na području opštine Rogatica uz nešto autobuskih linija prema susjednim mjestima u regiji Istočno Sarajevo, Novo Goražde i Foča, Višegrad, a imali smo i stalnu linijui do Beograda.

Korona je sve to dovela u pitanje. Kako sa njom ili poslije nje zasad nemamo odgovora. Očito, biće potrebna podrška i šire društvene zajednice, reče na kraju Brane Vučak.

Pratite nas na FACEBOOKU
Zatvori

Komentari:

Komentari se objavljuju u realnom vremenu i 058.ba ne može se smatrati odgovornim za izrečeno. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Komentari sa takvim sadržajem biće izbrisani, a lažni profili biće banovani.