Samo za glazuru 6 miliona evra

11.05.2014.

Rekonstrukcija ćuprije

DA LI JE PREPLAĆENA SANACIJA ĆUPRIJE NA DRINI

VIŠEGRAD – Lepota jedina može da spase čovečanstvo. Da je ova rečenica Dostojevskog tačna potvrđuje most na Drini – slavna ćuprija iz Andrićevog romana.

Nije samo Andrić voleo mostove i mi zaljubljenici u njegovu literaturu. Izgleda da i opštinske vlasti u Višegradu vole ćupriju. Njih sigurno ne opterećuju literarni razlozi. Mnogo ih je obradovao dolazak Turaka i njihova firma „ErBu”, te investicija od najavljenih šest miliona evra. Sada ćupriju muči pitanje hoće li preživeti rekonstrukciju započetu prošle godine. Sve je počelo dostojanstveno. Nasmijani načelnik Slaviša Mišković i poslanik Miroslav Kojić, zvani vitez Koja, Turcima su dali do znanja da im stoje potpuno na raspolaganju. Zbog rekonstrukcije spušten je nivo vode u jezeru posle čega su nekoliko kamiona bez registrcije navukli dvadesetak hiljada kubika kamena, iskipavali ga uz lukove sa uzvodne strane. Pred kraj leta se pojavio domaći kooperant, ali nije bio iz Višegrada. Izuzev nekolicine fizičkih radnika iz Višegrada koji su korišteni bez zasnivanja radnog odnosa, te viteza Koje i načelnika Miskovića niko nije dobrodošao. Rogatička poljoprivredna zadruga Gučevo čiji je vlasnik Novo Kosorić i koja broji dva zaposlena radnika na sebe je preuzela „ulepšavanje mosta”, a kako su kamioni završavali nabacivanje kamena tako je brusilica strugala po kamenu mosta. Kada je stigao oktobar nije više bilo struganja, rogatički poljoprivrednik je pokupio alat i otišao u Rogaticu, radovi su zaustavljeni. Oni neregistrovani kamioni su odjezdili u Tursku, nestali bez traga, a potrošena su tri miliona.

Iz Udruženja za zaštitu Višegrada napominju da je priča о rekonstrukciji započeta pred rat devedesetih. Моstogradnja Beograd je nameravala da sanira stubove betonskim ojačanjem, šipovanjem temelja stubova trebalo je konstruktivno ojačati most čije temelje je ispirala Drina vekovima.

– Najveća pretnja mostu je upravo ispiranje tla između temelja osnove stuba. Mostogradnja je započela radove, ali je rat zaustavio rekonstrukciju. Kada je u toku „turske” rekonstrukcije mosta kroz Višegrad prolazio jedan od injženjera iz Bajine Bašte uporedio je dve projektne dokumentacije predratnu i ovu novu. Zaključak je da se ova nova ne izvodi stručnо. Naime, Turci su nabaсivanjem kamena uz stubove i između njih smanjili protok vode između lukova mosta – dodaju iz Udruženja.

Time je, kažu, ugrožena stabilnost mosta jer u slučaju većeg povodnja snaga vode se usmerava na više tačke mosta i preti da ga obori.

– Da je povodanj iz 2010. nagrnuo ovog proleća podignuto korito bi sigurno prouzrokovalo jači udar na gornji deo mosta i to bi bilо fatalno za ćupriju – naglašavaju u Udruženju za zaštitu Višegrada.

PREVARA

Treba li biti stručnjak za građevinu ili je dovoljno da bar malo iskustva ima u gradnji da bi se shvatilo kakva je prevara u pitanju. DVADESETHILJADA KUBIKA KAMENA NIJE PLAĆENO, to je bila donacija Šumarstva Srpske. Može li onda TRI MILIONA EVRA TROŠKOVA DA SE OPRAVDA BRUSILICOM I PROŠIRENJEM PARKINGA? Gde su pare i ugovori?